خانه » وزارت آموزش و پرورش بر فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای تمرکز می‌کند؛ رونمایی از بسته‌های «ایرانمون»

وزارت آموزش و پرورش بر فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای تمرکز می‌کند؛ رونمایی از بسته‌های «ایرانمون»

صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی از رویکرد جدید این وزارتخانه در تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای خبر داد. این استراتژی تازه که با هدف تقویت ابعاد فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان و غلبه بر کاستی‌های برنامه درسی موجود طراحی شده، قرار است با بهره‌گیری از بسته‌های محتوایی «ایرانمون» به اجرا درآید. این اقدام، نشانه‌ای از تعهد وزارتخانه به سند تحول بنیادین و ارتقاء ظرفیت‌های علمی و پرورشی برای تمامی دانش‌آموزان کشور است.

image

چرایی تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به پیشرفت‌ها و درخشش دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های مختلف، بر ضرورت ایجاد فرصت‌های یکسان برای دسترسی همه آنان به ظرفیت‌های علمی و پرورشی تاکید کرد. وی اذعان داشت که بسیاری از موضوعات کلیدی در کتب و برنامه‌های درسی جاری به اندازه کافی لحاظ نشده‌اند. این خلاء، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و تخصصی‌تر در حوزه پرورشی است تا نیازهای تربیتی و فرهنگی دانش‌آموزان به صورت جامع‌تری پاسخ داده شود. تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای، راهبردی برای جبران این کمبودها و تعمیق ارزش‌های تربیتی در محیط آموزشی محسوب می‌شود.

بسته‌های «ایرانمون»؛ راهکاری نوین برای غنابخشی به فعالیت‌های پرورشی

در راستای تحقق رویکرد جدید، وزارت آموزش و پرورش از بسته‌های محتوایی «ایرانمون» رونمایی کرده است. این بسته‌ها مجموعه‌ای از منابع، راهنماها و فعالیت‌های مکمل هستند که با هدف تقویت هویت ملی، ارزش‌های فرهنگی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند. «ایرانمون» قرار است به عنوان ابزاری کارآمد، به مدارس کمک کند تا برنامه‌های پرورشی خود را با کیفیت و اثربخشی بیشتری اجرا کنند. این بسته‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

کتاب‌های داستانی و آموزشی با محوریت فرهنگ و تاریخ ایران

سناریوهای اجرایی برای برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و گروه‌های مباحثه در مدارس

محتوای چندرسانه‌ای و ابزارهای دیجیتال برای آموزش مفاهیم پرورشی به شیوه‌های نوین

این ابتکار، گامی مهم در جهت تجهیز کادر پرورشی و فرهنگی مدارس به ابزارهای نوین و کاربردی برای اجرای فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای است.

سند تحول بنیادین و نقش آن در تقویت فعالیت‌های پرورشی

حسین‌زاده ملکی، به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی و راهبردی اشاره کرد که همواره بر اهمیت و محوریت فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای تاکید داشته است. این سند، که نقشه راه نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود، بر تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان تاکید دارد و برنامه‌های پرورشی را جزء لاینفک فرآیند آموزش می‌داند. بنابراین، تمرکز اخیر وزارتخانه بر این حوزه، نه تنها یک اقدام تازه، بلکه اجرایی کردن یکی از اصول اساسی و دیرینه این سند مهم است. این رویکرد تضمین می‌کند که برنامه‌های پرورشی از عمق نظری و پشتوانه قانونی کافی برخوردار باشند.

افق‌های روشن برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و فعالیت‌های پرورشی

با توجه به اینکه این خبر در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعلام شده است، می‌توان انتظار داشت که بسته‌های «ایرانمون» و تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی درون مدرسه‌ای، تاثیر مثبتی بر ارتقاء سرانه مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان نیز داشته باشد. گنجاندن کتب مناسب، ترویج قصه‌گویی، و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در چارچوب این فعالیت‌ها، می‌تواند شوق مطالعه را در نسل جوان تقویت کند. این اقدامات نه تنها به پروراندن شخصیت فرهنگی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه زمینه را برای مشارکت فعال‌تر آنان در جامعه و تغییر معادلات فکری و فرهنگی به نفع هویت ملی و اسلامی فراهم می‌سازد.

مجله خبری چیچک


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا