مبانی نظری ارزیابی واکنش بازار سهام در برابر اطلاعیه های سود نقدی بورس اوراق بهادار تهران

مبانی نظری ارزیابی واکنش بازار سهام در برابر اطلاعیه های سود نقدی بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 80

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش (word)

حجم فایل: 396 KB

دسته بندی: -

قیمت: 49000 تومان

تعداد نمایش: 214 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

به روز رسانی در: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی با عنوان ارزیابی واکنش بازار سهام در برابر اطلاعیه های سود نقدی بورس اوراق بهادار تهران

 

چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با ۱۲۵ شرکت (۶۲۵ سال- شرکت) می باشد. در این تحقیق که از داده‌های تلفیقی و نیز داده های تابلویی با اثرات ثابت و تصادفی استفاده شده ، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ۶۲۵ سال – شرکت طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ شرکت با استفاده از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان ۹۵% نشان می دهد بین اعلامیه های سود نقدی با بازده نقدی، بازده قیمتی، بازده کل و تفاضل بازده قیمتی سهام با میانگین بازده‌ها ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین این نتایج حاکی از عدم وجود ارتباط معنادار بین نقدشوندگی سهام و اعلامیه های سود نقدی شرکت ها می باشد.

 

واژگان کلیدی:

عکس العمل بازار سهام

اعلامیه های سود نقدی

بازده نقدی

بازده قیمتی

بازده کل

 

مقّدمه
سیاستگذاران دریافتند که بازار سرمایه بازار مهمّی در سیاست پولی است که می تواند برای تأثیر گزاری در فعّالیت اقتصاد واقعی استفاده شود. قیمت‌های سرمایه روی اقتصاد واقعی از طریق تعدادی از کانالها تأثیر می‌گذارد. نوسانان در قسمتهای سرمایه هزینه اصلی کارخانه و ظرفیتشان برای افزاش کانون و سرمایه جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد (باسیستا و کورو ، ۲۰۰۸).
تأثیر اعلان سود سهام روی ارزش شرکت، یک معمّا باقی مانده است. براساس گفته میلر و مودیلیانی (۱۹۶۱) ارزش شرکت توسط سیاست سود سهام شرکت، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. آنها بحث کردند که سرمایه گذاران می‌توانند هرگونه تأثیر سیاست سود سهام رابدون تغییر دادن ارزش شرکت، خنثی کنند. اگرچه برعکس فرضیه تئوری‌شان، مطالعات تجربی تأثیر سود سهام روی ارزش سهام نشان می‌دهد که واکنش‌های قیمت مهّمی در روز آگهی اتفّاق می‌افتد. پیشنهادات زیادی برای توضیح ماهیت واکنش قیمت سهام به آگهی سود سهام ارائه شده که ازمیان آنها فرضیه علامت دهی، غالب است. این فرضیه پیشنهاد می‌کند که سود سهام‌ها توسط شرکت برای کاهش تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران درباره درآمد آینده، استفاده می‌شود (کمپل و اوچا ، ۲۰۱۱).
براساس تحقیق فاما و همکاران (۱۹۶۹) درباره واکنش بازار سهام به اعلامیه تقسیم سود در آمریکا، برای بازارهای مؤثّر از لحاظ قیمت سهام، می‌بایست به طور کامل تمام اطلاعات در دسترس تقسیم سهام درروز آگهی، منعکس شود. این یعنی این که از قیمت‌های سهام انتظار می رود که سریعاً با اطلاعات تقسیم سود تنظیم شوند و هیچ گونه انباشته شدن قیمتی قبل و بعد از آگهی نشان داده نشود. با آزمایش کردن فرضیه‌های آنها روی داده های قیمت سهام ماهانه از بازار آمریکا با استفاده از متدولوژی مطالعه رویدادها، یافتند که اعلامیه تقسیم سود باعث واکنش‌های قیمت سهام می‌شود ولی فقط تا حدی که اطلاعات جدید و غیر قابل پیش بینی باشد. بنابراین، آنها این موضوع را تأکید کردند که بازارها در حالتی که قیمت ها خیلی سریع با اطلاعات جدید تنظیم شوند، مؤثّر هستند.
بسیاری از محققان، تأثیر سود سهام‌ها روی قیمت سهام در بازارهای مختلف را بررسی کردند. نتایج مطالعاتشان شبیه به آنهایی بود که توسط فاما و همکاران (۱۹۶۹) گزارش شده بود و از این مفهوم که قیمت‌های سهام به آگهی سود سهام واکنش نشان می‌دهند پشتیبانی می‌کرد (کمپل و اوچا ، ۲۰۱۱). در این فصل به مبانی نظری و پیشنه تحقیقات داخلی و خارجی پرداخته شده است که در سه بخش به شرح زیر گنجانده شد:
بخش اوّل: مبانی نظری مالی- رفتاری (عکس العمل سرمایه گذاران)
بخش دوّم: مبانی نظری اعلامیه‌های سودنقدی.
بخش سوّم: پیشینه پژوهش که در این قسمت پیشینه پژوهش های انجام شده در زمینه عکس العمل بازار سهام و اعلامیه‌های سودنقدی در دو بخش تحقیقات انجام شده در داخل کشور و تحقیقات انجام شده در خارج از کشور مورد مطالعه قرار می گیرد.

 

فهرست مطالب
مقّدمه
بخش اوّل: مبانی نظری مالی رفتاری (عکس العمل سرمایه گذاران)
تاریخچه پیدایش مباحث مالی – رفتاری

مفروضات رفتاری سرمایه گذاران

تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران
تئوری چشم انداز
نظریه رفتارهای مبتنی بر تجربه و آزمون خطا
نظریه رفتار گلهای در بازارهای مالی
دیدگاه معامله گران اختلال زا در مالیه
واکنش بیش از حد و واکنش کمتر از حد
بخش دوّم: مبانی نظری اعلامیه‌های سودنقدی

سود نقدی سهام

مفهوم سود و کاربردهای آن

سود حسابداری و نحوه ی محاسبه آن
سود اقتصادی و نحوه محاسبه آن

مقایسه ی سود اقتصادی و سود حسابداری

عدم اطمینان جریان‌های نقدی و سیاست تقسیم سود

نسبت سود انباشته به جمع حقوق صاحبان سهام و سیاست تقسیم سود
فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سیاست تقسیم سود
سودآوری و تقسیم سود
بخش سوّم پیشینه تحقیقات انجام شده
تحقیقات داخلی
تحقیقات خارجی
منابع و مآخذ
ضمائم و پیوست ها

 

پاسخ دهید